måndag 22 november 2010

Adventstider ♡

Pepparkaksbak
Vilken glädje. Barnen har längtat efter pepparkaksbak. Jag vet inte vad som är bäst, är det att baka dem, eller att äta dem, eller kanske att äta degen eller är det helt enkelt så att vi längtar efter jullukten. Det doftar ju så gott när man baka pepparkakor. Men mysigt är det i alla fall. I år har jag faktiskt gjort degen själv. Jag fick receptet av fina Emma som i sin tur fick det av en släkting. Ett gammalt recept. Men de blev så goda. Så i fortsättningen kommer jag göra pepparkaksdegen själv, för det blev så mycket bättre...

Receptet
1 kfk kall ljus sirap
3 små koppar socker
1 kfk grädde
1 st dessert sked nejlikor
1 st dessert sked ingefära
1 st dessert sked bikarbonat
skal av 2 citroner
1 kfk smör
ca 700g mjöl

Blanda ihop allt och knåda degen. Låt stå i kylskåp över natten.

175 grader i ca 5 min

Nu ligger ytterligare en färdig pepparkaksdeg i kylen. Vi bakar lite varje dag... och så är den god att äta precis som den är.

Mysig tisdag till er

6 kommentarer:

  1. Tack josefine för receptet, ska själv baka här i dagarna och tänkte kolla ut ett recept som passar mig. Gör alltid egen deg, den blir så mycket godare. Nu ska jag testa ditt recept, jag tror citronsmaken kan göra sitt.

    Ha själv en underbar tisdag

    Kram Johanna

    SvaraRadera
  2. Ja det där med att baka pepparkakor är nåt speciellt, och ja, degen är fantastiskt god som den är :) Den krymper snabbt :)
    Har inte bakat pepparkakor på säkert 15 år, kanske ska ta och göra det nu...ja så får det bli!
    KRAM på dej och ha en fin dag.
    /Helena

    Ps, så fina bilder :)

    SvaraRadera
  3. Så gott det lät med citron i - köpte en färdig igår men nu funderar jag på att göra detta recept istället - roliga mått - vad tog du istället för små koppar ??? - typ en halv kopp eller mer? Så mysigt med snön ute idag - killarna ville bara ut ut ut...
    Hur har de gått med taket? Är de färdiga? ....
    Massor med kramar Johanna
    ps. Vi åker 8.45 med Boeing 737 - är det samma som ni ska åka med??

    SvaraRadera
  4. Mums vad gott.. det bästa med att baka pepparkakor är att det luktar så gott! :) Måste baka jag med snart!

    SvaraRadera
  5. Antar att det doftar fantastiskt hemma hos er nu....

    Kram

    SvaraRadera
  6. Jag bakade med mina tjejer varje år när dom bodde hemma. En härlig tradition och mysig att ha julmusik, äta deg och kakor. en skvätt glögg blev det också.

    Gamla beprövade recept, ger goda kakor.

    Ha en skön adventshelg.//Lissen

    SvaraRadera

♡♡♡ Tusen tack! En liten hälsning gör mig så glad ♡♡♡


Kram Josefine